Bevegelighet sidespagat

Next up:
Cancel
0:00
0:00
0:18
1x

Oh no!

Your current web browser does not support native video playback :(

To fix this, upgrade your browser to the latest version of any of these browsers:

You may also be missing the Windows Media Feature Pack needed for playback in Internet Explorer. Download it from Microsoft.com

En korrekt sidespagat (herrespagat) er 180 grader. Knærne peker opp mot taket og lilletærne peker mot gulvet bak kroppen.

Fysiske forutsetninger

I sidespagat er det viktig å ha god bevegelighet i adduktorene, som ligger på innsiden av lårene. Disse musklene vil bli nærmere presentert i Trener 2.

Når man trener for å øke bevegeligheten i sidespagat, må vi være oppmerksomme på om gymnasten opplever smerter rundt selve hofteleddet, i stedet for i muskel-sene-systemet. Det er ikke fysisk mulig for alle mennesker å komme ned i sidespagat. For endel vil beinstrukturene ved hofteleddet presses mot hverandre og blokkere ytterligere bevegelse. Å tøye ytterligere i en slik situasjon har ingen hensikt, og skal unngås for å hindre skader.

Bildet illustrerer en utøver som ikke har full 180 grader i sidespagat.

Veiledning

  • Utøver sitter med beina så langt fra hverandre som mulig, med rett rygg og tærne pekende oppover.
  • Utøver lener kroppen fremover og skyver seg fremover slik at føttene og baken lager en rett linje.

Alternative øvelser

  • Ligg i spagat med magen i gulvet med knærne bøyd 90 grader eller mer (frosk). Denne øvelsen eliminerer tøyning av adduktoren sartorius, som krysser kneleddet.
  • Ligg i spagat med magen i gulvet.